2012. június 26., kedd

Ötletelés

Az jutott eszembe, hogy ha már úgy benne vagyunk az újratemetősdiben meg az urnabújócskázásban, hát akadnak még páran a magyar irodalomban (például Bálint György, Szerb Antal vagy Gelléri Andor Endre), akit újra lehetne temetni, illetve munkásságukat újra felfedezni. Igaz, hogy őket nem Nyugat-Európában, fehér huzatú ágyban, párnák közt érte a halál, és valószínűleg még a végtisztességet sem kapták meg - Szerb és Bálint György biztosan nem, Gelléri Andor Endre a koncentrációs táborból kikerülvén flekktífuszba halt bele. Emellett az is igaz, hogy az említettek nem voltak országgyűlési képviselők Szálasi alatt, és ez most most komoly akadálynak látszik. 

6 megjegyzés:

  1. Én még nem bírtam magamhoz térni az urnabújócska óta :O nem is tudom, milyen jelző illik rá legjobban, a gyalázatos, a tragikomikus, a vérciki, a kisszerű, az ostoba...? amúgy olvastam az úzbencét már gyerekkoromban, nem volt annyira rossz könyv, hogy odacsapjam, de emlékezetesen jó sem - olyan másod-harmadvonalbéli. Szemben Szerbbel és a többiekkel. És nyilván nem lehet a későbbi szereplésétől eltekintve nézni nyírőt, az pedig durván gusztustalan.

    VálaszTörlés
  2. Itt van a kutya elásva, hogy a legnagyobb jóindulattal is csak másod-harmadvonalbeli - ezt nem én mondom, mert én nem olvastam. De volt egy Határon túli magyar irodalom c vizsgám, és Nyirő ott sem volt kötelező tananyag, még az erdélyiek között sem, hanem a kismesterek közé volt besorolva, többedmagával. (És én is vki mást olvastam helyette, nem emlékszem, kit.) De szvsz már ott gond van, ha vkinek az irodalmi értékét a lakhelye szerint határozzák meg. Mert ha Wass Albert vagy Nyirő Zalahalápon, Bázakerettyén vagy Gencsapátiban él és alkot, a kutya nem lenne rájuk kíváncsi - volt hasonló nívójú író akkoriban épp elég.

    VálaszTörlés
  3. Ja, a (minden)határomtúli-feeling nagyon fontos... mármint itt.... mert a határokon túl az emberek többségének az agya a nagyjából helyén van és ők ott többnyire nem dőlnek be mindennek

    VálaszTörlés
  4. Bálint Györgynek vigyáznia kell magára, itt már komoly felvetések voltak, hogy át kellene nevezni a róla elnevezett utcát (biztos forrásból tudom mert ott lakom), mivel kommunista volt. Aztán ez (egyelőre) lekerült a napirendről mert az itt lakók leszavazták (valószínűleg nem érdemei hanem a névcserével járó hercehurca miatt), de állami újratemetés ezek után biztosan nem lesz...

    VálaszTörlés
  5. Kétségkívül nem polgári dolog munkaszolgálat alatt belőve lenni egy gödörbe, ilyet csak kommunista csinálhat, ez egyértelmű.

    VálaszTörlés
  6. Megmondom őszintén, csak a vita kapcsán olvastam utána az életének. Azt hittem, legalábbis valami vérbíró vagy Rákosi udvari költője volt, de a munkatáborban ezt szegény aligha tehette meg. Gyanítom, a nagy átnevezők valójában igen ritkán nézik meg, kiről mondanak évtizedek távlatából ítéletet. És ez nem csak kontra, hanem pro is igaz, így kap(ná)nak díszes újratemetést mások, akikről igazán nem sokat tudnak.

    VálaszTörlés