2016. szeptember 12., hétfő

most komolyan

Az utóbbi időben többedszer futok bele abba a sommás megállapításba, hogy a bölcsészek ilyenek. Olyanok, Vagy amolyanok. És általában nem pozitív állítást fogalmaz meg róluk a szerző.

Persze mint bölcsész személyemben is sérelmesnek találom az efféle (elő)ítéleteket, mint ahogyan nyilván a mérnökök is felháborodnak, ha úgy általában valaki műveletlennek vagy szakbarbarnárnak titulálja őket, vagy a könyvelők, ha korlátolnak vagy fantáziátlannak, ne is beszéljek a kapzsinak beállított orvosokról.

De - mivel jó hosszú ideig jártam egyetemre - jó sok bölcsészt láttam. És láss csodát: a bölcsészek is sokfélék.
Van köztük szőke meg barna, találkoztam buzgó reformátussal, katolikussal, ortodoxszal, sőt ateistával is. Találkoztam konzervatívval, liberálissal és fajvédő eszméket dédelgetővel. Ismertem nyelvtehetséget, aki akár több holt nyelvet is remekül elsajátított pár év alatt, és ismertem olyan bikkfanyelvűt, akinek az élő nyelvek is nehezen mentek. Ismertem szépet és csúnyát. Ismertem kikapóst és zárkózottat. Ismertem gyakorlatiast és álmodozót. Ismertem sportost és lustát. Ismertem gazdagot és szegényt. Ismertem olyat (kapaszkodjatok meg, többet is!) aki második szakjának a matematikát választotta. Az évfolyamtársaim között van olyan, akiből fordító lett, másból üzletember, jogász, könyvelő, vagy éppen erotikus magazin főszerkesztője, vagy egyetemi tanár.

Szóval ne már..

8 megjegyzés:

  1. ne zavarj már meg! hát most akkor mit válasszak, milyen bölcsész szerettem volna lenni? :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. az a jó, hogy akkora a készlet, hogy rengeteget választhatsz :)
      én mondjuk mindig szerettem volna élőnyelv-szakos lenni, de egyik szakomat se cseréltem volna le. Meg nagyon vonzott az általános meg a leíró nyelvészet struktúrája, de hiába, mert mindkettő túl elvont volt nekem.

      Törlés
  2. Tokeletesen egyetertek. Szerintem egyebkent az ilyen sztereotipizalasok alapja a butasag. Az illeto nem latott eleg bolcseszt, es altalanosit. Ugyanezt gondolom, amikor a franciakrol mondanak valami hulyeget, pl. bunkok. Vagy amikor a fel orszag migransozik...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen. Nekem amúgy mindig megdöbbentő, ha ezeket olyan emberek hangoztatják, akik mélységesen zokon veszik, hogy az ő szakmai tudásukat bárki kétségbe vonja, de más szakmájába kérdésekben simán és gátlástalanul nyilvánítanak (sokszor hajmeresztő) véleményt, irigylésre méltó magabiztossággal.

      Törlés
  3. Az általam ismert bölcsészekben egy közös vonás van: mindannyian műveltek. Ez a tulajdonság egyébként számomra kifejezetten vonzó férfiakban és nőkben egyaránt. Tehát lehet, hogy nem reprezentatív minta alapján, de én, ha módomban áll, a bölcsész típusú (jó, tudom, erre ugrotok) emberek társaságát keresem.
    (Btw amit írtam, azért írtam, mert engem sokan gondoltak már kép alapján bölcsésznek. És egyáltalán nem sértődtem meg ezért. Sőt, megtiszteltetésnek vettem.)

    VálaszTörlés
  4. Hát ez sztem nem erény, hanem foglalkozási ártalom, mint hogy a matekosok jól számolnak, a festők között kevés a színtévesztő, a tf-sek között meg a tunya. A bölcsész meg a műveltségnek tekintett tudásanyag valamely szeletét tanulmányozza. Ami egyébként igazságtalan is, mert egy mérnöknek felróható, ha nem jártas legalább általánosságban a humán tudományokban (mondjuk nem tud helyesen írni vagy Tinódi Lantos Sebestyént Arany János kortársaként képzeli el), de fordítva nem működik.

    De persze lehet egy b9lcsész műveletlen egy-egy adott területen, nekem pl lövésem sincs a művészettörténethez meg a filozófiához a történész nem feltétlenül ért a filológiához és még a helyesírása is csapnivaló lehet. Viszont a múltkor az osztályfőnököt kérdezték, hol voltak a gyerekek táborozni, mi volt az a gyönyörű város, és amikor mondta, hogy Kufstein, egyedül én visítottam fel, hogy de jó, hogy hazajöttek. (A magyar felvilágosodás színe-java ott raboskodott, a Martinovics-összeesküvés után, Kazinczy ott írta a Fogságom naplóját). Egy német szakosnak, mint az amúgy nagyon rokonszenves ofő, ez a helyiségnév nem mond semmit.

    VálaszTörlés
  5. ne már, hogy Kufstein nincs meg MINDENKINEK... nem vagyok egy bölcsész, de azért.... na... :)

    VálaszTörlés
  6. HelyIség? (Bocs, ez csakis sajtóhuba lehet.)

    VálaszTörlés